Otsing

Merit Valdsalu: iduettevõtlus on storytelling ja filoloogidel on sel alal kõrgharidus

Aastal 2012 pakkisin ma viie aasta jagu teadmisi inglise keelest ja kirjandusest kokku ning läksin erialaseid väljakutseid otsima. Magistriõppes tehtud otsus mitte spetsialiseeruda õpetajaks ega tõlgiks pakkus põnevust viimase hetkeni. 

Anglistika õppekava teaduslik suund valmistas mind ette hoopis teistsuguseks karjääriks, kui oskasin Tartu Ülikooli sisseastumisel ette kujutada.  

Selle loo juures ei tohi alahinnata õnnelikku juhust, kuid kandvat rolli mängib ka oskus ennast väljendada – suuliselt ja kirjalikult, klientidele ja investoritele, meediale ja igale inimesele, keda olen oma teel kohanud. 

Tehniline kirjutamine 

Esimene võimalus värskelt ammutatud teadmisi rakendada ootas mind tehnoloogiaettevõttes Raintree Estonia. See nüüdseks pea 20 aastat tegutsenud firma loob meditsiinitarkvara, mida kasutavad sajad USA haiglad oma igapäevatöö korraldamiseks. 

Raintree Estonia tarkvaratestijate ja tehnilise dokumentatsiooni kirjutajate tiimi juht oli samuti lõpetanud ülikooli inglise filoloogina. Tema meeskonda sobisin ma oma äsja omandatud keeleteadmistega hästi.

Tehniline dokumenteerimine (ingl tech writing) on oluline osa kõikide IT-lahenduste juures. Selle eesmärgiks on kirja panna juhendid, kuidas loodud tarkvara kasutada, ning tutvustada kasutajale uusi funktsioone.  

Tech writing nõuab kirjutajalt täpset ja kindlapiirilist kirjutamisstiili. Seal on vähe ruumi loomingulisusele ja ilukõnele ning edukas on dokumenteerija, kes oskab keerulisi süsteeme selgitada lihtsalt ja arusaadavalt. 

Loominguline kirjutamine 

Content writing ehk sisuloome on tehnoloogiamaailmas teine oluline žanr, millega on mul olnud au kätt proovida iduettevõttes Klaus. Heade tekstide kirjutamine on toodete turundamisel ülioluline. 

Klaus loob kvaliteeditarkvara kliendituge pakkuvatele tiimidele. Tegemist on uut tüüpi tarkvaralahendusega ning seepärast mängib selle turunduses tähtsat rolli inimeste harimine ja teadlikkuse suurendamine blogiartiklite abil. 

Content writing on põnev suund, milles eespool mainitud kindlapiirilist ja selge väljendusoskus kohtuvad isikupärase stiili ja tehniliste teadmistega. Viimaste alla kuuluvad lisaks turundatavale tootele ka teadmised sellest, kuidas oma blogi Google’is strateegiliste otsisõnade peale leitavaks teha. 

SEO (search engine optimization ehk otsimootorite optimeerimine) ja sisuturundus on start-up-kasvustrateegiate juures ühed olulisimad märksõnad, mis vääriksid kohta ka ülikooli õppekavades.

Lokaliseerimine

Vaieldamatult kõige ootamatum karjäärivõimalus ootas mind Pipedrive’is. Nüüdseks enam kui 700 töötajaga ükssarvik oli tol ajal umbes 30-liikmeline tiim, kes otsis lahendusi loodava müügitarkvara uutele turgudele viimiseks. 

Lokaliseerimisjuhina sai minu ülesandeks luua skaleeritav süsteem, mis võimaldab toodet kasutada ka teistes keele- ja kultuuriruumides peale ingliskeelsete.  

Tugev taust keeleteaduses aitas mul ehitada üles süsteemi, millega tõlkida arendusressurssi nõudmata tarkvara kõikidesse maailma keeltesse, sh erinevate käänete, mitmusevormide, sugude ja muude eripäradega keeltesse. 

Lokaliseerimine tähendab kultuurikeskkonnaga kohandamist. Näiteks langetasime otsuse kasutada ainsuse teise isiku kohta eesti keeles sina-vormi, aga saksa keeles Sie (Teie) mitte Du (Sina), et hoida turule sobivat tonaalsust. 

Lokalisatsioon on põnev valdkond filoloogidele, keda huvitab holistiline lähenemine keeltele ja kultuuridele ning selle kombineerimine uute turgude strateegiate ja äriarendusega. 

Oma iduettevõtte lugu 

Praegu ehitan oma iduettevõtet Single.Earth, mis ühendab endas minu kaht suurt kirge: keskkonnakaitset ja tehnoloogiat. Me loome ärimudeleid, mis annavad rahalise väärtuse looduse ökoloogilistele hüvedele nagu süsiniku sidumine ja liigirikkuse säilimine. 

Üks vähetuntum teadmine start-up-maailmast on ilmselt see, kui suurt rolli mängib lennuka äriidee, tugeva tiimi ja skaleeritava tehnoloogilise lahenduse kõrval lugude rääkimise oskus. Alustava iduettevõtte edu sõltub uskumatult suurel määral sellest, kui head storyteller’id on selle asutajad. Inimesel võib olla geniaalne idee ja isegi töötav lahendus, kuid kui ta ei suuda seda oma klientidele või investoritele õigesti kommunikeerida, ei tõuse see tõenäoliselt kunagi lendu. 

Eneseväljendusoskused kõnes ja kirjas on iduettevõtluse teekonnal hädavajalikud ning minu jaoks esialgu üllataval kombel annab inglise keele ja kirjanduse magistrantuur selleks haruldaselt hea ettevalmistuse. Peensusteni läbi analüüsitud tekstid, teoreetilised teadmised kommunikatsioonist, keelest ja kirjandusest ning lehekülgede viisi kirjutatud esseed õpetavad filolooge rääkima lugusid, mis teevad ka kõige keerulisemad kontseptsioonid arusaadavateks ja meeldejäävateks. Iduettevõtlus on storytelling ja filoloogidel on sel alal kõrgharidus. 

Tehnoloogiavaldkond vajab inimesi, kes orienteeruvad erinevates keeltes ja kultuurides ning oskavad ennast neis arusaadavaks teha. Iduettevõtted pakuvad filoloogidele põnevaid väljakutseid, mida mina ei osanud ülikooli ajal uneski ette näha. 

Minu anglistika magistriõppest alguse saanud teekond on olnud ootamatu ja põnev. Kui ma loeksin nendest olukordadest, millest ma ennast leidnud olen, mõnest romaanist, ütleksin ilmselt, et teose autor on oma kujutlusvõimega liiga kaugele läinud ja loo usutavuse kaotanud. Ometi on see kõik päriselt juhtunud ning olulisim õppetund, mille olen selle käigus saanud, on: oled see, kelleks sa ennast pead ja nimetad. Storyteller’ist filoloogina võid sa olla kirjanik või ettevõtja või hoopis keegi kolmas. 

  • Merit Valdsalu on lõpetanud Tartu Ülikooli anglistika magistriõppe 2012. aastal.
  • Ta on töötanud erinevates tehnoloogiaettevõtetes nagu Pipedrive ja Raintree Estonia.
  •  2019. aastal ühendas Merit kaks enda kirge – keskkonnakaitse ja tehnoloogia – ning lõi enda iduettevõtte Single.Earth.

Samal teemal