TransferWise alustab pankadega võidujooksu

TransferWise’i juhatuse esimees ja üks asutajatest Kristo Käärmann on Tartu ülikooli informaatika eriala vilistlane aastast 2006. Käärmann on näinud finantsmaailma seespoolt, töötades ärikonsultatsioone pakkuvates firmades PricewaterhouseCoopers ja Deloitte. Ta aitas pankadel ja kindlustusfirmadel viia oma süsteemid 21. sajandi tasemele. Samal ajal üllatas teda finantsinstitutsioonide ebaefektiivsus ja ta tahtis teha rohkemat. Transferwise kuulutati 2013. aasta parimaks e-teenuseks Eestis ja ühtlasi toodi koju Euroopa tehnoloogiaauhind. Pärast Skype’i pole mitte ükski teine Eesti ettevõte tehnoloogiamaailmas nii kõrget lendu teinud, kui TransferWise. 

Tartu Ülikooli informaatika vilistlase Kristo Käärmanni keldrist alguse saanud TransferWise on asunud tempokalt maailma vallutama, sihiks 200 miljonit klienti.

Äripäeva 2013. aasta ärimeeste Taavet Hinrikuse ja Kristo Käärmanni loodud TransferWise’i sünnilinn on London, kus viimase keldris hakkasid mehed kolm aastat tagasi nuputama, kuidas lõpetada pankadele raha kinkimine.

Nimelt elas Hinrikus Londonis, kuid sai palka kroonides, samas kui Käärmannile maksti naeltes, kuid tal oli vaja tasuda Eestis korteriüüri ja pangalaenu. Selle asemel, et teha kopsakat vahendustasu võtvate pankade abil ülekandeid ühest valuutast teise, kandsid nad teineteise kontodele sobivat valuutat, jättes piltlikult öeldes pangad rahast ilma.

“Kui sa lähed panka ja tahad kanda 1000 eurot Inglismaale, siis pank annab sulle vahetuskursi, mis ei ole tegelik, vaid selle sees on panga enda kasumimarginaal,” kirjeldas Käärmann ja lisas, et Eestis on olukord parem, kuid Inglismaal võtab pank omale 4%.

“4% tuhandest eurost on 40 eurot, mille eest saab minna juba väiksele õhtusöögile, aga siis sa annad selle õhtusöögi lihtsalt oma pangale.”

Sõbrad said aru, et vajadus väljaspool pankasid raha vahetada on suur ning hakkasid koos nuputama, kuidas teha teenust odavamaks, kiiremaks ja kliendisõbralikumaks. Kolme aastaga on TransferWise Käärmanni keldrist jõudnud Londoni idaossa, Shoreditchi tehnoloogialinnakusse, mis on nagu kohalik Silicon Valley.

“See on selline mõtteline osa Ida-Londonist, kuhu uued tehnoloogiaettevõtted on omale kodu leidnud. Konkreetsemalt räägitakse silicon roundabout’ist ehk räniringteest, mis on piirkond ühe ringtee ümber,” selgitas Käärmann.

Miks on peakontor just Londonis? “Kõige olulisem ühe ettevõtte jaoks on olla oma klientidele lähedal. Meie kliendid on loomulikult globaalsed, aga meie väga suur kliendibaas on Inglismaal ja Euroopas üldiselt ja sellest tulenevalt on meil oluline siin olla,” vastas Käärmann.

Tallinnaski paikneb TransferWise üsna loogilises kohas – Mustamäel TTÜ tehnoloogiapargis. Esimene tuba oli neil küberneetikakeskuses, samas, kus Skype alustas. Nüüd on ettevõte tehnoloogiapargi äri- ja büroohoones enda alla võtnud juba terve korruse. Siingi hakkab ruumi väheseks jääma, Hinrikuse sõnul otsitakse uut, vähemalt paarituhanderuutmeetrist pinda.

Tallinnas on paljude oluliste meeskonnaliikmete taust seotud Skype’i ja kunagise Hansapangaga. Nii nagu Londonis on idufirmade võistlusel Seedcamp nimetatud Eesti idufirmasid Eesti maffiaks, peab ka Hinrikus oma töötajaid Hansapanga maffiaks.

“Täna on meil teine generatsioon Hansapanga maffiat, millest osa on saanud Skype’i maffiaks ja on tulevikus võib-olla TransferWise’i maffia,” lisas Käärmann pisikese muigega.

Sarnaselt paljude juhtidega ei pea Käärmann ja Hinrikus TransferWise’i edu valemiks ennast, vaid head meeskonda. Eestlastele ebaharilikult tunnistavad Tallinnas töötavad osakondade juhid isegi, et just nende endi ja teiste töötajate panus on aidanud TransferWise’il nii kaugele jõuda.

“Kuigi Taavet ja Kristo on väga inspireerivad juhid, ma ei alatähtsustaks meid endid. Minu jaoks on hästi oluline, et kõik inimesed, kes siin töötavad, on sarnase mõtteviisiga ja nad kõik inspireerivad üksteist. See ei ole ainult Taaveti ja Kristo teene, et me oleme nii motiveeritud ja tahame oma asja teha,” kõneles TransferWise’i finantsosakonna juht Triin Hertmann.

Kuhu TransferWise’i lõpuks jõuda tahab? “Maailmas on 200 miljonit inimest, kes elavad, töötavad või õpivad mõnes muus riigis. Nad on kõik meie potentsiaalsed kliendid. Kui paneme juurde kõik väikese ja keskmise suurusega ettevõtted, siis meie klientide arv on kümnetes miljonites. See on üks ilus eesmärk meile,” ütles Hinrikus.

Intervjuu Kristo Käärmanniga.

Te ei taha enda rolli TransferWise’is väga esile tõsta, vaid kiidate rohkem oma meeskonda. Kui suur teie roll õigupoolest on?

Igapäevaselt on meie kahe roll tiimi ehitame ja laiemas maailmas laiendamine. Meie oleme ju 2 inimest 60st. Tegelikult on seal veel 58 inimest, kes igapäevaselt seda edulugu elavad ja teevad.

Kuidas teil omavahel rollid on jaotunud?

(naerab.) Et nagu good cop ja bad cop (hea ja halb politseinik – toim)? Vahetame jah nädalate kaupa, et ühel on good week ja bad week. (Jätkab tõsisemalt.) Muidugi oleme rollid ära jaotanud ja üksteise tugevusi ära kasutanud ja ka oma tiimid nii jaotanud, et saaksime mõlemad anda parima ettevõttesse. Me kasvame umbes kümme korda aastas ja selle kasvu tekitamine on üsna suur teema, millele me kahekesi mõtleme iga päev kui magama läheme ja üles tõuseme.

Kuidas igapäevaselt töö sujub, kas on ka raskeid hetki?

Kui küsida riskikapitalistidelt, mis on enamasti põhjused, miks suured võimalused käest lähevad, on need paraku tihti just inimsuhted, asutajate omavahelised kemplemised. Me oleme sellest väga hästi üle, me teame, et see, mida me tahame saavutada, on palju olulisem kui meie omavahelised egod või nääklemised.

Kas te plaanite millalgi TransferWise’i maha müüa?

Need ettevõtted, mida tehakse müümiseks, need ei ole väga huvitavad lood. Me ei ole seda kunagi nii vaadanud. Me oleme vaadanud, kas me saame teha toodet ja midagi, mis inimeste maailma muudab. Kui suureks me selle saame ehitada, kui palju me saame muudatust teha?

Ma tihti mõtlen sellele, et kui räägime Skype’ist, kui ta müüdi 6 miljardi eest, et kui palju see maailmale tegelikult väärtust andis juurde, et me saame videokõnesid teha ja rahvusvaheliselt palju rohkem suhelda. Ma arvan, et väärtus maailmale on palju suurem, kui see palju Microsoft Skype’i eest maksis.

Milline on TransferWise’i tulevik?

Üks asi, mida ei ole võib-olla lihtne näha eemalt, et me oleme mõnes mõttes edulugu, aga teiselt poolt me oleme veel tee väga-väga alguses. Kõige suurem väärtus, mis me järgmise 12 kuu jooksul saame teha, on sellesama toote palju laiematesse massidesse viimine. Seda nii nendes riikides, kus me juba oleme kui ka globaalselt.

 

Täispikk lugu ilmus Äripäevas 20. detsembril 2013.

Vaata videot Äripäeva 2013. aasta ärimeeste tiitliga tunnustatud Kristo Käärmannist ja Taavet Hinrikusest.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on Google+Share on LinkedIn

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga